1

Mormors hand


När jag började förstå vem min mormor var så var hon redan jättegammal,det tänkte jag ju inte på då men när jag föddes var min mormor 70 år och när hon dog 85 år gammal så var jag 15 år.
Hon var den tidens mormor,född 1900 och hade jobbat hårt som bl.a. kokerska,ingen kunde laga köttbullar som Helga Löfgvist,det minns jag tydligt.
Hon var en tant,med poplinklänningar och fotriktiga skor,hon hade inget jag kunde leka med hemma hos henne och jag och brorsan satt bara rätt upp och ner i en soffa och glodde när vi var hos mormor i Norrhult.
Jag åkte förbi där i höstas när jag och Lilla C åkte på minisemester och av hennes hus fanns intet.
Jag vet inte om jag någonsin fick en kram av henne,kanske på julafton när jag tackade för de egenstickade vantarna med för kort tumme som jag fick varje jul.
Jag minns ingen varm hand som klappade mig på kinden,jag minns goda köttbullar och doften av instängdhet i hennes hem och tydligen hade jag bajsat i hennes hatt när jag var något år gammal,men det minns jag inte dock 😆 jag minns också att jag och brorsan åkte den gula rälsbussen till henne ibland från Växjö,det var spännandeoch ca 4 mil.
Helga adopterade min mamma när hon var närmare 50 och på 40 talet var uppenbarligen inte handledningen uppfunnen.
Jag minns ännu mormors telefon nummer 0474-40618,hon svarade alltid med hennes hela nummer nämligen 😊
Jag vill att Disa ska minnas sin mormors hand som varm och trygg,en hand som torkar hennes tårar,klappar henne,stryker henne lätt över ögonbrynen och som lyfter upp hakan när den är nere.
Disas (ena)mormor (jag) är 48 år gammal,lika omogen som hon och med en nyfikenhet på vem hon kommer bli,jag ska svara på alla hennes frågor och jag ska lära henne alla skämt jag kan ♥️ jag ska bli en mormor som doftar trygghet och brända kanelbullar ♥️
Kram
(null)

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Du är o kommer vara en perfekt mormor💕👌

Svar: Tack 😍
Lotta

Kommentera här: