0

Tidsinställd bomb!

Jag stod och fingrade nervöst på min sjal i väntan på att få anmäla mig i går på mammografin och då kom det in en äldre kvinna som bara med sitt varma leende lugnade mig.
Som vanligt när jag är nervös så babblar jag ohämmat och gränslöst med främlingar och vi började samtala.
Vi pratade om att det blivit gratis med Mammografin och vad det kunde bero på,vi kom fram till att det troligtvis lockade fler kvinnor att göra undersökningen och sedan berättade hon att när hennes man fyllt 65 blev han kallad till Aortascreening(undersökning av stora kroppspulsådern) och han hade avfärdat det först och tyckt att han mådde ju så bra att han inte behövde,men kvällen före den utsatta tiden ändrade han sig och sa till sin fru att han skulle gå dit ändå...nu när han ändå blev kallad.
 
Tur var det,sa hon för annars hade jag varit änka i dag,det visade sig att han hade ett enormt bråck som riskerade brista när som helst,han fick strikta order om att INTE utsätta sig för situationer där han kunde bli puttad på,knuffad på eller bara få en vänlig men kraftfull dunk i ryggen,för då kunde den brista.
 
Speciella instrument från Australien beställdes inför operationen och som tur var gick allt bra,men tänk att veta att man går omkring med en tidsinställd bomb i väntan på operation.
 
Jag blev glad att hon berättade det för mig,för nu kan jag förmedla det till er och så kan ni tjata på era anhöriga och vänner att de ska göra undersökningen,den kostar dessutom ynka 120 kronor.
 
Nu ska jag fortsätta jobba så jag önskar dig en fin helg ♥
 
Lotta
 

Kommentera här: