1

Jag har äntligen funnit svaret på varför jag.....

Under många år i vuxen ålder har jag förstått att jag är extremt ljudkänslig,ibland kan jag helt enkelt inte stå ut i min egen kropp,jag kan titta på film och samtidigt höra nån av ungarna pilla med något på rummet och det skär i hela mig,Affe kan slicka på sin tass och det får mig att rysa,jag har många exempel men det är jobbigt för mig,men även för min omgivning.

Jag har läst på lite och det finns något som heter att man är en högsensitiv person och i stort sett alla punkter stämmer in på mig.
 
Det är bara att gilla läget och försöka vila så mycket man kan,min panikångest och klaustrofobi är inte "bara" det utan även en del av allt som jag känner och upplever varje dag.
 
Till följd av alla lukter,ljud och ljus samt övriga intryck jag tar in dagligen blir jag trött,jag kan tappa fokus om det blir för mycket information och att gå i stora affärer  gör mig totalt matt efter ett tag.
 
Det var en vän och sjuksköterska som väckte den här tanken hos mig nyligen och när jag gjorde tester och läste på var det som att öppna en ny värld,jag är en av de 15-20% som är extra sensibel och jag är lättad över att få veta varför jag är så "jobbig" när det kommer till mycket.
 
Tack till mig själv som vågar anamma detta och tack Ingela som väckte tanken.Nu känns allt lättare,jag har en förklaring och jag är inte knäpp,jag är bara högkänslig 😊
 
Jag har funderat mycket på varför jag på "äldre" dar har behövt vila och sova så mycket och på att min uthållighet vad gäller att umgås i stora sällskap inte är riktigt lika stor längre,jag klarar det inte helt enkelt.
Är du nyfiken och vill veta mer så läs här och kanske kan du fundera på om du tycker att det stämmer in på mig,dig själv eller någon annan du känner.
Kanske är jag för öppen med att berätta men jag är glad och lättad över att äntligen förstå och kanske kan du också ha nytta av denna info,i vilket fall är det min blogg ;-)
 
I morgon börjar min sista semestervecka och i dag sitter jag ute och solar fast vindarna är svala,skit samma jag ska sola ☀️
 
Ha en fin dag ❤️
 
 

Kommentarer:

1 Eva-Kerstin:

skriven

Hej vännen
Vet precis vad du känner nu när du vet, lättnaden när man förstår är skön.
Själv har jag sedan jag var i 30 års åldern undrat om alla är som jag, fungerar som jag. För fem år sedan kom svaret, jag har vad som förr kallades hypotymt temperament, numera inom det bipolära spektrumet.
Nu kan du säkert också hitta nya sätt att hantera det

Kram

Svar: Tack E-K ☺️kram kram
Lotta

Kommentera här: